Τενοντίτιδα: Θεραπεία και πρόληψη.

O αθλητισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να βελτιώσει την υγεία και την ποιότητα ζωής του. Είναι ένας τρόπος για να καταπολεμήσει το άγχος της καθημερινής ρουτίνας αλλά και να προστατευτεί από ασθένειες. Σημαντικό είναι όμως, να δοθεί προσοχή στον τρόπο εκγύμνασης, στην διατροφή και τον σωστό αθλητικό εξοπλισμό ώστε να αποφευχθούν τραυματισμοί και επιπονήσεις στο σώμα. Ένα άρτια δομημένο αθλητικό παπούτσι μπορεί να βοηθήσει τον ασκούμενο στο να μειώσει τις δυνάμεις που δέχεται το πόδι, αφήνοντάς τον να επικεντρωθεί στην προπόνησή του και μειώνοντας παράλληλα την πιθανότητα τραυματισμού. Μια σύνηθης μορφή τραυματισμού είναι και η τενοντίτιδα, πάθηση που αφορά τόσο τους επαγγελματίες αθλητές  όσο και τους απλούς ασκούμενους.

Σε συνεργασία με το κέντρο φυσικοθεραπείας και αποκατάστασης Physio Rules, θα αναλύσουμε τί είναι η τενοντίτιδα, τί την προκαλεί, τί προκαλεί η ίδια στο σώμα αλλά κυρίως πώς αντιμετωπίζεται. Αξίζει να σημειωθεί πώς ένα μεγάλο ποσοστό αθλούμενων αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα τενοντίντιδας.

Με τον ορισμό τενοντίτιδα, ουσιαστικά μιλάμε για μια φλεγμονώδη κατάσταση του τένοντα. Ενδέχεται στην καθημερινότητά σας να έχετε ακούσει τον ορισμό «τενόντωση», δηλαδή μια χρόνια εκφύλιση του τένοντα χωρίς ιστολογικά στοιχεία φλεγμονώδους αντίδρασης και τέλος, την «τεντοπάθεια», η οποία περιγράφει την κλινική κατάσταση μέσα και γύρω από τους τένοντες που προέρχεται από υπερχρήση.

Πως προκαλείται η τενοντίτιδα και ποιοι παράγοντες είναι καθοριστικοί;

Α) Οι τένοντες δέχονται φορτία είτε καθόμαστε είτε κάνουμε μια έντονη δραστηριότητα.

Β) Κάποιες φορές λόγω της υπερβολικής χρήσης  του φορτίου που δέχεται το σώμα ή άλλοτε χωρίς αιτιολογία, προκαλούμε μικροτραυματισμούς στη δομή του τένοντα. Αυτό άλλοτε δημιουργεί πόνο, άλλοτε όχι.

Υπάρχουν μερικοί καθοριστικοί παράγοντες όπως η ηλικία , το βάρος , η διατροφή , οι μυϊκές αδυναμίες , οι χαλαρές αρθρώσεις  αλλά και η κούραση , τα λάθη στην προπόνησηο ακατάλληλος εξοπλισμός (παπούτσια) και περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον βαθμό και την πιθανότητα πρόκλησης τενοντίτιδας. Ακόμη και το ανθρώπινο φύλο παίζει σημαντικό ρόλο στην πιθανότητα εμφάνισης τενοντίτιδας.  Οι γυναίκες λόγω των οιστρογόνων που παράγουν και δρουν προστατευτικά,  παρουσιάζουν λιγότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν πρόβλημα τενοντοπάθειας.

Τρόποι πρόληψης και πως συμβάλει η Under Armour σε αυτό;

Στο κομμάτι της πρόληψης  οι βασικότεροι πυλώνες είναι η σωστή διατροφή, η καλή προθέρμανση, η σωστή τεχνική και ο κατάλληλος εξοπλισμός, πάντα λαμβάνοντας υπόψιν τη μορφή άθλησης και την καθημερινότητα του καθενός.

Για τη σωστή διατροφή, την καλή προθέρμανση και σωστή τεχνική, θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε κάποιον ειδικό.

Ο πιο ειδικός σύμβουλος για τον καταλληλότερο αθλητικό εξοπλισμό είναι η Under Armour , η κορυφαία αθλητική εταιρία που στόχο έχει να καλύψει κάθε ανάγκη του αθλητή, σε οποιοδήποτε χώρο – περίσταση αθλείται. Είτε μιλούμε για παπούτσια μεγάλων αποστάσεων (running) όπως για παράδειγμα τα παπούτσια με τεχνολογία HOVR, που προσφέρουν απόλυτη απορρόφηση κραδασμών και αίσθηση μηδενικής βαρύτητας, καθ’όλη τη διάρκεια του τρεξίματος, είτε για παπούτσια στα οποία απαιτείται πιο σταθερό πάτημα και ευελιξία – κατάλληλα για training όπως τα UA Tribase Reign II με τεχνολογία Micro G , στόχος της Under Armour είναι να καλύψει στο έπακρο τον ασκούμενο με τον κατάλληλο εξοπλισμό ώστε να φτάσει στο μέγιστο performance , έχοντας μειωμένες πιθανότητες  τραυματισμού.

Βάσει ερευνών η καλύτερη συντηρητική θεραπεία και πρόληψη είναι η στοχευμένη και προοδευτική ενδυνάμωση.

Αντιμετώπιση

Η ξεκούραση δεν βοηθά στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Αντίθετα η στοχευμένη φόρτιση έχει τα καλύτερα αποτελέσματα στη μείωση των  προδιαθεσιακών παραγόντων που οδήγησαν στην υπερφόρτιση.

Κλείνοντας, η ομάδα του Physio Rules, προτείνει 10 πράγματα προς αποφυγή για τον πόνο λόγω τένοντα.
– Προσπαθήστε να ξεκουράσετε το άκρο που πονά, κρατώντας το όμως σε λειτουργία.
– Αποφεύγετε λάθος ασκήσεις ενδυνάμωσης και συμβουλευθείτε έναν ειδικό.
– Μην εφησυχάζεστε κάνοντας παθητικές θεραπείες ( λάμπες, υπέρηχοι, κτλ.).
– Αποφύγετε τις ενέσεις.
– Μην αγνοείτε τον πόνο.
– Αποφύγετε τις διατάσεις στον τένοντα.
– Αποφύγετε τα massage χαλάρωσης και επούλωσης.
– Μην πανικοβάλλεστε με τα αποτελέσματα του υπέρηχου, της μαγνητικής κτλ.
– Μείνετε ψύχραιμοι σε περίπτωση ρήξης τένοντα.
– Μην βιάζεστε με την αποκατάσταση, δώστε χρόνο!

Η ομάδα του Physio Rules, σε συνεργασία με την Under Armour, βρίσκεται πάντα διαθέσιμη για να παρέχει τις σωστές συμβουλές τόσο στη θεραπεία όσο και την πρόληψη χρόνιων παθήσεων όπως η τενοντίτιδα.

Άρθρο και πληροφορίες για την τενοντίτιδα από τους φυσικοθεραπευτές και επιστημονικά υπεύθυνους του Physio Rules, Σταύρο Κόκκορη PT-OMT και Γιώργο Νικολάου PT-OMT Msc Cand.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *